Jak bojovat s únavou?

Jarní únava, podzimní únava, ranní únava, odpolední únava - jednoduše každý z nás má někdy pocit, že je unavený a prostě potřebuje dobít energii. Málokdy se ale zamyslíme nad tím, jak únava vůbec vzniká a jak s ní víme dlouhodobě bojovat.

 

Co je únava


Únava se dostaví v důsledku nahromadění odpadových látek látkové přeměny (metabolismu) v krvi anebo ve svalech a je provázená zhoršeným vnímáním a sníženou pozorností, nedostatkem energie anebo neschopností vykonávat různé aktivity. Pocitem únavy nám naše tělo dává signál, že něco není v pořádku, že potřebuje odpočinek. V horším případě signalizuje nějaké onemocnění, jako například anémii, onemocnění štítné žlázy, cukrovku, depresi atd. 


Můžeme přitom rozlišovat únavu fyzickou a psychickou:


fyzická únava se dostavuje rychleji než psychická a snadněji se odbourává. Nejčastěji se projevuje únavou kosterního svalstva  (nahromadění kyseliny mléčné).

psychická - duševní - únava má pomalejší nástup a hůře se odbourává. Projevuje se nejčastěji jako ztráta koncentrace a zvýšení podrážděnosti.

Kdo nejvíc trpí únavou


Únavě podlehne  nejspíš organizmus oslabený chorobou anebo dlouhodobým stresem.Tehdy se  v těle spotřebuje velká dávka ochranných látek s antioxidační aktivitou, vzniká velké množství škodlivých volných radikálů, detoxikační aktivity organismu nestačí odstraňovat průběžně škodlivý metabolický odpad – a dostavuje sa únava. 


Nejtěžší forma únavy je tzv. chronický únavový syndrom. Projevuje se extrémní únavou, kterou není možné vysvětlit žádnou jinou zdravotní příčinou. Taková únava se zhoršuje fyzickou anebo mentální aktivitou, a ani  po odpočinku neustupuje. Její příčina není známá, existuje však více  teorií – od virusových infekcí, přes hormonální nerovnováhu až po psychický stres. Nejpravděpodobnější teorie je, že chronický únavový syndrom vyvolává kombinace několika faktorů.


Jak se dá s únavou bojovat? 


Bojovat s únavou můžeme účinně jen tehdy, když odhalíme příčiny jejího vzniku. Mezi hlavní příčiny únavy patří: 


nevhodná strava, 

nedostatek tekutin, 

nedostatek pohybu, 

nedostatek spánku, 

stres, 

nadměrná fyzická nebo psychická aktivita. 


Tehdy je potřebné zabojovat těmito kroky:


úprava životosprávy,

aktivní oddych (procházky, přiměřený sport, kulturní zážitky, oblíbená literatura a pod.),

dostatek spánku,

omezení alkoholu a kouření,

zařazení komplexního výživového doplňku.


Nejúčinněji působí proti únavě vitamíny skupiny B v synergii s hořčíkem, z rostlinných extraktů je to především ženšen,  zelený čaj nebo zrna zelené kávy. Méně známé je, že na odstranění únavy je účinný i výtažek z listů Ginkga dvojlaločního (ginkgo biloba), příznivým působením na prekrvení periferních krevních cév. Koenzym Q10, který působí v „továrně na výrobu energie“ v každé buňce našeho těla (v mitochondriích), je sice látka tělu vlastní, avšak jestliže je jeho koncentrace v organismu snížená, i přes přijaté kalorie pociťujeme deficit energie. Jeho suplementace je citelnou pomocí při odstranění únavy.