Podzim prináší více nemocí i ze stresu

Velmi horké počasí střídají sychravé dny a to je předzvěst toho, že podzim je tady. A s tím i nárůst nemocí. Na co je třeba organizmus s příchodem podzimu připravit a proč je právě toto roční období z hlediska chorob "rizikové" si napíšeme v dnešním článku.


Když to zjednodušíme, tak „nástrahy podzimu“ pro naše zdraví by se dali shrnout do třech bodů:


Podzim přináší kratší dny a větší rozdíl mezi noční a denní teplotou. Je méně slunečních dní, jsou prudké změny atmosferického tlaku, což mnozí, zejména tzv. meteosenzitivní lidé, poměrně těžce snášejí. Projevuje se to zvýšenou únavou, poruchami spánku a bolestí hlavy. 

Kromě toho začínáme pracovat po dovolenkovém období opět v plném nasazení, děti chodí do školy, takže přibývá i více stresových faktorů. 

Po nastoupení do kolektivů – děti do školy, dospělí do práce - se zvyšuje pravděpodobnost především respiračních onemocnění. Obvodní lékaři a zejména pediatři informují o nárůstu ošetřených pacientů a upozorňují, že zejména první dva týdny jsou v adaptaci na bakteriální flóru v rámci kolektivu kritické. 

Toto všechno přispívá k oslabování imunity, větší spotřebě ochranných antioxidantů a lehčímu podlehnutí  infektu. Takže by jsme se neměli spoléhat na to, že leto jen nedávno skončilo a zásoby ochranných látek nám vystačí na překonání nástrah podzimu. 


Přizpůsobit podzimu složení vitamínových doplňků?

 

Je dobré, když výživové doplňky užíváme celoročně, protože imunitní systém je lépe připravený na nástrahy podzimu. Podzimní a zimní období však vyžaduje zvýšit příjem stimulátorů imunity, jakými jsou vitamíny C a D, rodina B vitamínů a zinek. Nejjistější však je, když náš doplněk výživy bude širokospektrální, protože princip synergie dokáže několikanásobně umocnit sílu jednotlivých složek. A když bude organismus posílený, bude lépe odolávat i stresu, který je silným likvidátorem ochranných antioxidantů.


Pár podzimních tipů pro zdraví


Pre podzimní období je charakteristický výskyt chřipkových epidemií, které mají živnou půdu zejména v uzavřených prostorech, kde se setkává větší množství lidí – kina, divadla, koncertní sály...


Když máme zafixováno, že pitný režim třeba dodržovat v létě, měli by jsme vědět, že na suchých sliznicích se infekt drží lépe, takže přijímat dostatek tekutin je nevyhnutné i během podzimu. Důležité je dodržovat hygienu (zejména umývání rukou), pravidelně větrat, přiměřeně se oblékat – podchlazení a následná rýma, resp. kašel, nemusí znamenat hned chřipku, avšak je oslabením organismu, které dává živnou půdu patogenům.